Sunday, October 16, 2011

he's smiling and i'm melting

Islam menuntut kita supaya selalu senyum dan maniskan wajah kita di hadapan orang lain.Itulah yang kita semua cuba amalkan.Supaya mudah-mudahan kita dapat berkasih sayang sesama muslim bermula dengan sebuah senyuman.

Let us always meet each other with smile, for the smile is the beginning of love.-Mother Teresa-

Tapi macam mana pulak dengan senyum pada berlainan jantina?Perempuan senyum pada lelaki dan sebaliknya?

Mari kita tanya diri sendiri,apa perasaan kita bila orang lelaki senyum pada kita?Dan lelaki tu orang yang kita suka pulak?Ada tak lepas tu rasa macam terbayang-bayang senyuman dia dan terbuai dalam angan-angan kosong mengenai dia?Mula lah nak syok sendiri dan perasan macam-macam.


Itulah fitnah senyuman.

Senyum pun boleh jadi fitnah bila tak kena pada tempatnya.

Sama lah juga bila kita senyum pada lelaki.Mungkin senyuman kita itu menjadi fitnah yang mengganggu iman lelaki pula.

Jarir bin ‘Athiyyah al-Khathafi bersenandung:
Sesungguhnya indahnya mata-mata hitam wanita jelita
Telah membunuh kita dan tiada lagi menghidupkannya
Mereka pun taklukkan si cerdas hingga tiada berdaya
Sedang mereka manusia paling lemah dari ciptaan-Nya

Dan kita sepatutnya tak nak perkara itu terjadi.BUKAN malahan gembira menjadi pencair hati lelaki!

Tapi tak bermaksud kita perlu masam dengan muncung panjang dan buat muka tak puas hati dekat lelaki.Sekadar berpada-pada lah bila sesekali perlu berurusan.Tidak perlu menghadiahkan senyuman cantik manis kita buat mereka dan tidak juga bermasam muka.

Duhai muslimah,jagalah hati,diri dan agama kita.Dalam masa yang sama,kita menjaga diri kita dari menjadi fitnah kepada lelaki.Sebab itulah kunci utamanya,sila tundukkan pandangan.Senang dan praktikal,tak perlu tengok senyuman lelaki dan tak payah nak senyum dekat mereka.

4 comments:

  1. yes yes. benar benar. berpada-pada, aku rasa kalau kita senyum sbg tanda hormat lain dengan senyum sbb selain tu. niat pun harus tulus jua kot :) *senyum ikhlas*

    ReplyDelete