Monday, July 5, 2010

ukhuwwah

Dalam hidup ni,jumpa dan kenal dengan ramai orang.Tp tak semua jd kawan.Kalo berkawan pun tak semua jd kwn yg rapat.Beberapa org je yg betul-betul rapat dengan aku.

Biasanya dengan kawan-kawan mesti ada at least satu persamaan;kwn satu sekolah,satu kelas,sekampung,satu dorm,sebilik,senegeri,sama umur.Dgn kwn2 rapat a.k.a besfren plk msti byk sama plus lg satu kepala(?),pendapat sama,minat sama,boleh share dn cakap banyak benda bersama,memang rs bertuah dpt best buddy mcm ni.Banyak memori2 yg dikongsi bersama tak kisahla sweet ke sour ke bitter ke.Sbb tu la aku syg sgt kt kwn2 aku<3 Tp betul ke dlm sebuah persahabatan perlukan sebab2 mcm ni?Sbb sbnrny aku baru found something betul2 indah.Ukhuwwah fillah.Kwn2 yg mengajak aku mencari mardhatillah,keredhaan Allah melalui satu perkenalan. Bila bersama,sama2 solat berjemaah.Bila berjumpa,bercakap dn mendengar pasal kebesaran Allah,berbincang usaha yg boleh dilakukan untuk sebarkan Islam.Saling menasihati dan mengingati antara satu sama lain supaya masing2 tak terleka dgn keindahan dunia ni.

Ukhuwwah ini sungguh sangat indah.Meski baru je kenal,tak tau sgt pun pasal famili,tak tau pun rumah kat mana,umur pun berbeza.Tapi bila berjumpa rasa tak nak berpisah,bila lama tak jumpa rasa rindu betul.Perasaan yang tak sama pun dgn kawan2 yg dah lama kenal.Benarlah firman Allah SWT yang bermaksud,

dan Dia (Allah) yang menyatukan hati mereka (orang yang beriman).Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi,nescaya kamu tidak dapat menyatukan hati mereka,tetapi Allah telah menyatukan hati mereka.Sungguh,Dia MahaPerkasa,Maha Bijaksana.”
( Surah Al-Anfal ayat 63 )


InsyaAllah aku harap persahabatan bersama kawan2 aku akan bertambah indah seperti ini.Sama2 koreksi diri,tambah ilmu dunia akhirat,jadi agen sebarkan Islam,jadikan ilmu,masa dan fikiran digunakan di jalan Allah.Sebab aku sayang kawan2 aku dan semoga persahabatan ini menggapai redha dan rahmat Allah.Bersahabat sampai ke syurga~

Ada 7 golongan yang akan dinaungi oleh Allah pada hari tiada naungan selain naunganNya,2 orang yang berkasih sayang kerana Allah,bertemu dan berpisah hanya keranaNya ”
~semoga aku dan kawan2 tergolong.amin~

No comments:

Post a Comment