Saturday, August 18, 2012

terawikh terakhir

Adik-adik aku sudah masuk mood raya.Sudah mula menghitung berapa banyak duit raya yang bakal dapat tahun ni dan excited semacam bila dengar lagu raya.Gembira sangat raya dah dekat.

Anak kecil, bukannya tahu makna sebenar Ramadhan.

"Mula-mula bangun sahur, lepas tu pergi sekolah, tak makan, balik sekolah,pergi bazar Ramadhan.Lepas tu pergi solat terawikh, lepas tu balik, buat homework, kemas buku, tidur."

Kita yang dah besar ni, yang tahu Ramadhan ini bulan pahala digandakan, bulan dosa-dosa diampunkan Allah,dan ada lailatul qadar yang istimewa ni macam mana?

Takkan sama gembira dengan anak kecil menyambut raya?Ya, hari raya perlu diraikan dan ianya merupakan hadiah buat orang-orang yang berjaya dalam puasanya.

Tapi Ramadhan dah nak tinggalkan kita.Tak tau nanti boleh jumpa lagi ke tak.Salafussoleh berdukacita di penghujung Ramadhan sebab sedih nak berpisah dengan Ramadhan.Tapi kita?

The reason it hurts so much to separate is because our souls are connected.  ~Nicholas Sparks, The Notebook

Waktu yang masih ada ini lah peluang untuk kita mendapatkan keampunan Allah, melipatgandakan pahala dan mendekatkan diri dengan Allah.Nabi Muhammad SAW ada cakap kalaulah umat baginda tahu kelebihan bulan Ramadhan ini pastilah mereka akan mengharapkan Ramadhan itu sepanjang tahun.Allahu Rabbi...

No comments:

Post a Comment