Saturday, September 24, 2011

muda sebelum tua

Syabaabaka qabla haramika.

Benarlah nikmat itu tak pandai untuk kita syukuri selagi kita tak kehilangannya.Sebab itu lah titip nasihat mereka yang lebih berusia agar memanfaatkan masa muda jangan dibiar masuk telinga kiri keluar telinga kanan takpun sebaliknya.


Nak manfaatkan macam mana?Kan dah pergi belajar dekat sekolah,pergi dengar lecture dekat kuliah,lepas tu musim exam study bagai nak rak,dah habis bermanfaat dah.Derr.


Memang sudah bermanfaat,tapi sebenarnya banyak lagi yang tersisa sia-sia.Akibat terlalu memanjakan diri sendiri dengan pergi shopping lah,pergi pantai lah takpun mengadap depan laptop tengok running man berjam-jam.Tak salah untuk reward diri sendiri sesekali bukan berkali-kali!


Kita yang masih banyak waktu terluang,punya pula kekuatan minda dan fizikal kenapa tak digunakan buat menambah ilmu-ilmu agama dan membantu menegakkan agama Islam.Bila diselak sirah sahabat-sahabat Nabi SAW terasa malu sendiri,betapa besarnya sumbangan pemuda-pemuda Islam generasi itu terhadap agama.


Mereka yang mengabdikan diri buat agama Allah inilah dipilih Allah buat membantu menyelamatkan umat dan Islam sendiri.Kita tak nak ke?Kalau kita tak nak,tak payah risau,Allah akan sediakan tenteraNya yang lain,yang lebih baik dari kita.Islam tak rugi,kitalah yang rugi.


Beringatlah dengan keluhan pakcik makcik bila umur sudah meningkat nanti banyak yang terbatas.Nak pergi majlis-majlis ilmu dikekang sibuk dan penat dengan urusan rumahtangga dan kerja.Apalagi nak mencuri masa membaca buku-buku agama sendiri,nak dengar pun tak sempat.


Boleh pulak ada yang claim,"muda-muda ni kita enjoy dulu bila dah tua nanti taubat dan beramallah banyak-banyak".Banyaklah kau punya amal bila dah tua,nak baca Quran mata tak nampak,nak dengar ceramah,telinga dah sound trouble,solat pun sambil duduk sebab sakit lutut!


Risau juga tua nanti pun tak reti-reti nak taubat.Yelah selama hari ini belum pernah minta ampun pada Tuhan.Err siapa jamin peruntukan usia kita sampai tua ni?Aduhh.


We are the youth
Let us Bring Islam Back
We did it in the past
So let us do it again!

-Muslim For Life by SOA

4 comments:

  1. lets get change togetha 2 the +ve one.. insya Allah. =)

    ReplyDelete
  2. lets become a better person & better muslim..=)

    ReplyDelete
  3. mmm..mudah berbicara tapi payah nk laksanakan...sucikan dlu hawa nafsu...

    ReplyDelete