Thursday, July 14, 2011

hati

Banyak betul produk di pasaran untuk mengawal masalah bintik hitam dekat muka.Yalah semua orang pun tak suka kalau ada bintik-bintik hitam dekat muka.Macam-macam jenis krim dan pencuci muka dicuba nak hilangkannya.Kalau boleh tahi lalat pun nak kasi hilang huhu.Kita kan nak wajah yang bersih.

Tapi masalah titik hitam yang menodai hati kita pula selalu kita terlepas pandang.

Hati pun ada masalah ni ke?Macam mana nak tahu hati kita ada titik hitam ke tak?

Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya satu titik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat, maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam.” ( HR Ibn Majah )

Dosa adalah penyebab titik-titik hitam di hati.Kita pula tak terlepas dari melakukan dosa.Dan Rasulullah sudah pun bagitahu kita cara untuk menghilangkan titik hitam di hati iaitu dengan bertaubat.InsyaAllah dengan taubat kita setiap hari, hati kita akan bersih dari noda dan dosa.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya:
”Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging (segumpal darah), jika baik maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak maka rosaklah seluruh anggota, itulah hati.”(HR Bukhari)

Hati lah yang menentukan baik atau jahat seseorang itu.Hati yang baik lah yang memain peranan menggerakkan anggota badan dan pancaindera lain melakukan kebaikan.


Kalau ada bintik hitam di muka pun kita sudah kalut cari pembersih apalagi kalau titik hitam pada hati,kan.

3 comments:

  1. hati mainkan peranan yang besar

    ReplyDelete
  2. nice sharing!

    muhasabah diri sbentar.

    ReplyDelete
  3. SubhanaAllah , semoga hati ni mampu dirawat dek dosa dosa lampau, sekarang , dan akan datang , sangat bagus perkongsian ini , keep it up sis ! :)

    ReplyDelete