Saturday, July 9, 2011

keluargaku sayang

Semalam abah aku berkongsi sedikit tazkirah maghrib yang menyentuh perasaan kami sekeluarga.Abah bercerita mengenai kelebihan qiamullail dan mengajak ummi dan kami,anak-anak beliau sama-sama bangun solat malam dan mendekatkan diri kepada Allah.

Seterusnya abah minta kami bayangkan jika ada ahli keluarga yang ditahan di penjara,bagaimana agaknya perasaan di hati.Mengenangkan tidak dapat bersama,makan minum tak seenak di rumah,mungkin disakiti dan pelbagai rasa pilu lain bertamu di hati ahli keluarga.Tapi itu baru hukuman di dunia,apalagi kalau kelak kita tidak dapat bersama-sama keluarga di syurga?Nauzubillah.

Hukuman neraka jauh lebih dasyat,sebab itulah kita tak nak buat baik sendirian,kita nak seluruh ahli keluarga kita dapat bersama di syurga Allah nanti.Jom saling nasihat-menasihati sesama ahli keluarga!

Wahai orang-orang yang beriman!Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu ; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar,dan keras,yang tidak derhaka kepada Allah dan selalu mengerjakan apa yang diperintakan. ~Surah At-Tahrim:6~

2 comments: