Sunday, January 1, 2012

permulaan yang baik

Cepat betul masa berlalu.Setahun lalu berazam untuk jadi lebih baik.Untuk 2012 ini azamnya untuk menjadi lebih baik lagi.Perbuatan, perangai dan apa-apa yang tak baik lagi berdosa tahun sudah nak ditinggalkan.Azam di tahun yang baru ini nak tambahkan perkara-perkara yang baik dan positif.

Dengan harapan kebaikan-kebaikan akan mewarnai hidup.Diri sendiri nak menjadi baik.Jadi pula agen kebaikan,sebarkan kebaikan-kebaikan.Mudah-mudahan semua orang pun berbuat perkara sama.Maka kebaikan akan melingkungi kita semua,hidup pun jadi bahagia insyaAllah.



"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin, setiap urusan mukmin adalah baik baginya, hal itu tidak dimiliki oleh siapapun, kecuali oleh seorang mukmin.Apabila mendapat kesenangan dia bersyukur, dan itu baik untuknya. Apabila mendapat kesusahan dia bersabar, dan itu baik untuknya" (HR Muslim)

Nak dapat kebaikan hanya dengan menjadi mukmin.Beriman dengan Allah sebenar-benarnya.
Sebab tu nak kena selalu belajar.Belajar semua perkara.Terutamanya hal-hal yang lagi menambahkan keimanan kepada Allah.Sebab dengan tambahkan ilmulah kita sedar yang kita sebenarnya sangat kurang ilmu.Lagi belajar lagi banyak yang tak tahu rupanya.Kalau langsung tak belajar tak tahu langsung yang dia banyak tak tahu.Huhuu.

Sudah tahu nak beramal.Mana yang kurang lagi sebelum ni nak kena disempurnakan.Dari segi aurat contohnya.Barulah betul bagai dikata seorang yang beriman kepada Allah,buat apa yang disuruh dan tinggalkan apa yang dilarang oleh Allah.Bukan itu saja malah ajak lagi orang buat apa yang disuruh Allah dan mencegah kemungkaran dan perkara-perkara yang Allah larang.Indahnya hidup macam ni. :)

Tak nak lah tahun ini pun masa dan sisa usia kita rugi macam tu je,kan?

"Demi masa.Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian.Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebaikan serta saling nasihat-menasihati untuk kebenaran dan untuk kesabaran"~Surah Al-Asr 103:1-3~

3 comments:

  1. kak fizah, doa kan org mesir pun xrugikan sisa usia jgk ea^^

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah kita sama-sama saling mendoakan^^

    ReplyDelete
  3. huyoo...fizah ad blog jugak..sy pn xtaw ..hihi

    ReplyDelete