Sunday, August 5, 2012

bangun sahur

Bila nafsu tidur menguasai nafsu makan.hihi

Rasulullah SAW bersabda“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”.(HR al-Bukhari dan Muslim).Kita kan nak cari berkat Allah dalam hidup ini jadi sahur bukan lagi pilihan tapi kemestian. :)

Kita juga disunnahkan melewatkan sahur iaitu makan sahur ketika menghampiri waktu subuh.Rasulullah SAW melewatkan bersahur sehingga tinggal baki beberapa minit sebelum masuk waktu subuh.Bukannya makan siap-siap sebelum tidur,bukan juga makan beberapa jam sebelum subuh.

Nabi Muhammad SAW juga menggalakkan kita bersahur dengan kurma.“Sebaik-baik sahur orang mukmin ialah tamar”. (HR Abu Daud, Ibn Hibban dan al-Baihaqi, sanadnya sahih)

Selain itu, waktu sahur iaitu sepertiga malam yang akhir merupakan waktu doa dan permintaan dikabulkan dan keampunan diberikan oleh Allah.
“Tuhan kita Yang Maha Berkat dan Agung turun setiap malam ke langit dunia, ketika hanya tinggal sepertiga malam yang akhir. Lalu berfirman: “Sesiapa yang berdoa kepadaKu, akan Aku perkenankan untuknya. Sesiapa yang meminta kepadaKu, akan aku berikanNya. Sesiapa yang memohon keampunan kepadaKu, akan Aku ampunkannya” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Inilah masanya kita nak melatih diri bangun beribadah kepada Allah pada penghujung malam.Mungkin boleh mulakan dengan solat sunat tahajud dua rakaat dulu ataupun membaca Al-Quran ataupun berzikir ataupun istighfar.Lagipun kita semakin menghampiri 10 hari terakhir Ramadhan, takkan tak nak mendapatkan malam yang bernilai seribu bulan? :)

SUMBER : DR MAZA


3 comments:

  1. beruntung kita orang islam...makan pun dpt pahala..kan? salam Ramadhan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2,tinggal kita je nak ataupun tak pahala tu.salam ramadhan iena_mieyna ^^

      Delete
  2. untung jadi org Islam..kita patut bersyukur..

    ReplyDelete