Friday, February 11, 2011

phd

Aku sedar yang aku belum pun dapat ijazah sarjana muda,jadi aku bukan nak tulis pasal doctorate of philosophy.Cuma nak berkongsi tentang perasaan hasad dengki,perasaan yang mungkin seseorang akan rasa terhadap orang lain.

Definisi hasad ialah merasa tidak suka dengan nikmat atau kebaikan yang telah Allah berikan kepada orang lain.Perasaan hasad dengki akan menyebabkan seseorang berharap keburukan terhadap orang yang didengki dan gembira bila perkara malang menimpa orang tersebut.

Sebab-sebab untuk envy ni antaranya orang yang didengki atau mahsud bijak,baik,cantik,hensem,kaya,berpengaruh dan seseorang yang dihormati atau disayangi ramai.

Orang yang dengki atau hasid ni ada banyak sebab untuk rasa envy dalam hati dia.Mungkin dia memang benci atau bermusuh dengan mahsud.Hasid juga maybe seseorang yang perasan bagus jadi dia tak boleh tahan kalau mahsud dapat sesuatu lebih bagus dari dia.Gila kuasa juga jadi sebab enviness ni.Lagi satu sebab untuk seseorang hasad dengan orang lain adalah sebab dia memang jahat.Dia tak suka orang lain dapat kebaikan dan gembira.

Perasaan hasad dengki ni boleh produces perkara evil yang lain macam hipocrisy,memfitnah,mengumpat,menghina dan mungkin sampai menyeksa mahsud.Hasid sendiri jadi rasa tak tenteram,gloomy dan depressed dalam hati.

Tapi setiap penyakit ada penawarnya.Hasid sepatutnya sedar hasad dengki dia langsung tak menjejaskan mahsud dan takkan menghilangkan kebaikan yang ada.Kena paksa diri sendiri dan cuba buat baik dengan orang yang didengki,puji dan berkawan dengan dia untuk convince hati untuk respect dia.Hasid juga kena belajar menerima kebaikan pada mahsud adalah kehendak dan anugerah Allah pada dia dan dia juga ada kelemahan sendiri yang tidak diketahui.Paling penting bila rasa hasad terhadap orang lain minta bantuan Allah untuk menghilangkan perasaan tersebut sebab ia cuma inspired by satan dan nafsu ammarah sendiri.

Tak salah juga untuk seseorang mengharapkan kebaikan sama dengan orang lain tanpa berharap dia hilang kebaikan tersebut dan tak membenci apa ada padanya.Orang yang beriman mestilah berharap dan berdoa pada Allah dan menerima seadanya kurniaan Tuhan kepada setiap makhluk.

وَلا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا
“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (karena) bagi orang laki-laki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi Para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui segala sesuatu.” (QS. an Nisa’: 32)

1 comment:

  1. Semoga dapat dijauhkan segala perasaan dan sikap sebegini..insyaAllah

    ReplyDelete