Friday, March 25, 2011

kenapa freehair?

Her hair, her hair
falls perfectly without her trying
She's so beautiful
And I tell her everyday

Bruno Mars cakap perempuan nampak cantik dengan rambutnya kan.Memang cantik pun,sebab tu Allah suruh tutup,jaga kecantikan tu.Tak kasi basi.Yela,apa-apa pun yang dibungkus atau ditutup rapi tentu lebih cantik daripada yang terbuka dan terdedah dengan macam-macam noda.

Kawan-kawan  yang masih tak bertudung sepenuhnya tentu pernah pakai tudung masa function tertentu,pergi kelas mengaji ke,kelas fardhu ain ke pergi kubur ke.Kalau tak pun,bila solat sudah tentu pakai telekung.Jadi bertudung bukannya alien sangat sebenarnya.

Cuma mungkin belum kuat kesedaran dan keinginan untuk bertudung tapi aku percaya tentu cita-cita untuk menutup aurat dengan sempurna itu ada.Ada seorang kakak dekat sini yang sangat cantik bagi aku dan alim orangnya.Dan dia bercerita dekat aku yang dia baru beberapa tahun bertudung sebenarnya.

Aku rasa kagum,dan macam nak menumpang kekuatan yang dia ada untuk betul-betul berhijrah ke arah lebih baik.Aku tau bukan mudah untuk dia berubah,mungkin background family,kawan-kawan,persekitaran dan cabaran paling besar sekali adalah perasaan sendiri.

Sebenarnya tak perlu nak beralasan dengan muslimah bertudung tapi serabai,pengotor,berbau etc.Sebab Islam itu indah dan kenapa tak tonjolkan Islam yang sebenar dengan diri sendiri daripada mencari-cari salah orang lain.Lagipun soal aurat dia dah lepas.

Ada juga yang mempersoalkan muslimah bertudung tapi perangai buruk.Kita kan sama-sama orang Islam,sama-sama berubah lah.Kalau saling menuding kesalahan dekat sesama muslim,macam mana non-muslim nak terpaut hati pada Islam.

Aku rasa sedih sebab kawan yang aku kenali di kelas manis bertudung,tapi dekat facebook kontra sama sekali.Berubahlah,meskipun payah.Semoga Allah selalu berikan kita petunjuk dan hidayahNya.

7 comments:

  1. cuma sekarang ni, yang bertudung pula kelihatan asing..

    yang menutup itu yang disisihkan, dijelikkan..

    islam bermula dgn asing, maka akan berakhir dgn asing pula..

    bagaimana ye cara kita nak ajak saudari2 kita supaya menutup aurat sesempurna mungkin?...

    ReplyDelete
  2. sentimen terasing dah tak wujud, girls with hijab can be more stylish or even adapt high fashion to be compared with typical freehair girls. Hana tajima and Yuna for instance. trending fashion in muslimah's wear can make girls with hijab be more comfortable and confident as they believe it is accepted in the society. in the same way, a free hair friend of mine said ,

    "sekarang perempuan pakai tudung lagi fashionista and lagi bergaya dari orang macam saya,"

    she also claimed that she is attracted to wear hijab.

    ReplyDelete
  3. mudah mudahan amin...
    sapa ckp perempuan btdung xcntik? actly yg btudung lbih cntik dn manis...
    jgn mnuding jari pd yg btudung saja...tp klu nk btudung biarlah kna pd gayanya sbb skank rmi yg menggayakan tdung tp xmnutup aurat...so sama2lah kita fikirkan dn slamat beramal...

    ReplyDelete
  4. thumbs up! suka bce entri2 mcm nie.=))

    ReplyDelete
  5. 1st : entry yg best..
    2nd : klu diikutkan, tdk perlu alasan kenapa perempuan tdk boleh bertudung kerana bertudung itu wajib baji orang perempuan.
    3rd : semoga Allah memberi kita semua hidayah-Nya..

    ReplyDelete
  6. huu..tudung skarang pom ade byk fesyen...pmpuan nak kuar rumah pakai tudung rasenye kena dandan lagi lame dari tak..tu mksudnye tudung da byk variasi yg cantek skrg...

    her shawl,her shawl
    make she looks more attractive,..
    lalala~
    menagrut da haku..bye2

    ReplyDelete
  7. love this entry . mari berubah ke arah kebaikan (:

    ReplyDelete