Tuesday, March 8, 2011

makan untuk hidup

Kanak-kanak dekat Afrika punya lengan sama kecik dengan ibu jari kita sebab mereka starving kat sana.Kebuluran yang sangat melampau menyebabkan mereka meninggal dunia setiap lima minit.Aku pernah tengok Bersamamu tunjuk realiti di Malaysia ni pun ada lagi orang makan nasi berlaukkan garam.

Terasa simpati.Tapi ada juga orang yang breakfast kat KFC,lunch di Kenny Rogers,teatime at Big Apple,dinner di Secret Recipe,supper kat McD.Nafsu makan besar satu hal,lepas tu mengada-ngada nak makan dekat so-called famous place pulak.

Kononnya makanan kat situ tak mahal sangat pun.Lagipun duit mak ayah banyak,scholarship ataupun ptptn lagi,mula lah gedik nak makan western lah,sushi lah, apa lah.Suka suki nak membuang duit.Sedangkan daripada digunakan untuk puaskan nafsu makan baik buat sedekah duit tu,tak pun buat beli buku.

Bukannya apa,bila dah banyak makan,yang lazat-lazat pulak,mula lah nafsu naik lemak.Asyik rasa malas dan mengantuk.Ibrahim bin Adham kata maksiat jauh dari orang yang lapar dan dekat dengan orang kenyang.Jadi kena ajar sikit nafsu makan berlebih-lebihan ni.Ustaz aku cakap nak jinakkan nafsu ni,kalau hari tu rasa nak makan ayam goreng,pergi beli ikan goreng.Lawan kehendak sekali sekala.

Banyakkan puasa sunat jugak,biar kita tau macam mana orang-orang yang tak mampu nak makan rasa.Barulah banyak yang kita syukuri,badan pun rasa ringan nak beribadah.Mula-mula memang rasa lesu je,tapi lepas tu jadi terbiasa tak makan banyak dan mewah-mewah.Anyway,kita makan untuk meneruskan kehidupan,bukan hidup ini untuk makan=)

No comments:

Post a Comment