Friday, April 8, 2011

give thanks to Allah

"Alhamdulillah,syukur pada Allah",ucap si penyanyi dengan aurat menjolok mata sebaik menerima anugerah.Meluahkan rasa syukur tak terhingga,selepas penat menari terkinja-kinja atas pentas.

Pemain bola sepak kebangsaan,bersujud tanda syukur selepas memenangi perlawanan.Sujud syukur dengan lutut tak bertutup.

Mereka mengira bila mendapat satu kejayaan yang diimpikan barulah perlu menzahirkan rasa syukur.Sedangkan bersyukur itu perlu dimanifestasi setiap masa sebab nikmat Allah pada kita tidak terkira banyaknya.

Dan jika kamu menghitung nikmat Allah,nescaya kamu tidak akan dapat menghitungnya.Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang.~An-Nahl:18~ 


Manifestasi syukur dan terima kasih pada Allah adalah dengan mentaati perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya.Seharusnya kita membalas pemberian Allah kepada kita dengan lebih mendekatkan diri kepadaNya,bukan semakin menjauh.

Bersyukur yang sebenar itu dalam tiga bentuk,pertama hati yang mengakui segala nikmat berasal dari Allah.Hati yang bersyukur melahirkan rasa syukur melalui lisan iaitu dengan memuji Allah yang memberi nikmat.Syukur disempurnakan dengan anggota badan yang digunakan untuk melaksanakan suruhan Allah,dan tidak bermaksiat padaNya.

Tak rasa malukah kita dengan pelbagai nikmat Allah berikan namun kita tak tahu untuk berterima kasih padaNya?Tidak memanfaatkan kesenangan daripada Allah pada perkara yang Allah redhai?Lihatlah teladan insan mulia,Nabi Muhammad SAW dalam bersyukur pada Allah.Semoga Allah membantu kita semua menjadi hambaNya yang bersyukur.

Rasulullah mendirikan solat sampai kedua-dua kaki baginda bengkak.Ada yang menegur baginda,"Mengapakah kamu menyusahkan dirimu sebegitu rupa,padahal Allah sudah mengampunkan dosa kamu yang lalu dan yang akan datang?"Rasulullah menjawab,"Adakah aku tidak boleh menjadi hamba yang bersyukur kepadaNya?(HR Bukhari)

No comments:

Post a Comment