Saturday, February 19, 2011

addeen nasehah

Bila main game,mesti nak capai higher score dari sebelumnya.Sama macam study,kita akan target cgpa better dari semester lepas.Begitu juga dalam setiap aspek hidup kita,selalu berharap hari ini lebih baik dari semalam.

Kita nak jadi hamba Allah yang baik,anak yang baik,kakak yang baik,kawan yang baik,pelajar yang baik dan seorang insan yang baik.Semuanya berkisar diri kita sendiri.

"Demi masa.Sungguh,manusia berada dalam kerugian,kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kebenaran"~Surah Al-Asr~

Dalam surah ini Allah menyatakan jalan hidup sebenar seorang manusia.Itulah keimanan,amalan yang soleh,saling berpesan menjunjung ajaran yang benar dan saling berpesan supaya bersikap sabar.Selain berbuat baik,kita perlu saling berpesan dan nasihat-menasihati terhadap satu sama lain.

Kita pun cari alasan,macam mana nak nasihat orang lain kalau diri sendiri pun tak betul lagi?Diri sendiri pun belum cukup baik?Tapi bila kita boleh jamin diri kita akan baik sepenuhnya?Sedangkan kita cuma insan biasa yang tak akan terlepas melakukan dosa.

Sekurang-kurangnya bila kita bertekad untuk berubah dan buat suatu kebaikan,kita ajak sama orang-orang terdekat dengan kita.Keluarga dan kawan-kawan yang kita sayang.Contohnya ajak pergi majlis ilmu atau berpakat untuk tutup aurat dengan sempurna.

Sesuatu kebaikan yang kita tahu,sampaikan kepada orang lain juga.Dengan secebis ilmu yang ada,kita kongsi bersama.Insya Allah kita sendiri akan mudah untuk ingat dan mengamalkan ilmu tersebut kerana apa yang kita cakap akan masuk ke dalam hati kita.

Kita pun kena berlapang dada menerima teguran dan nasihat orang lain.Walaupun pada hemat kita orang yang menegur tak lebih baik pun dari kita.Bukan menilai si penegur tapi cermati teguran yang diberi pada kita,itu yang sebetulnya.


عن أبي رقية تميم بن أوس الداري رضي الله عنه, أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «الدِّيْنُ النَّصِيْحَةُ» قلنا: لمن؟ قال: «لله, ولكتابه, ولرسوله, لأئمة المسلمين وعامتهم». رواه مسلم
Dari Abu Ruqayyah Tamim bin Aus ad-Daary radhiyallahu ‘anhu, bahwasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,“Agama itu nasihat”.Kami pun bertanya,“Hak siapa (nasihat itu)?”.Beliau menjawab,“Nasihat itu adalah hak Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya, pemerintah kaum muslimin dan rakyatnya (kaum muslimin)”.(HR Muslim)

1 comment: