Friday, March 11, 2011

baitul muslim

Bulan lepas aku diajak pergi kursus baitul muslim,kursus membina sebuah keluarga yang diredhai Allah.Tapi weekend tu aku ada kelas jadi tak dapat pergilah.Seorang kakak ada usik aku,"Hafizah tak boleh pergi kursus bm lagi ni,baru umur 19,tak layak".Haha.

Bercakap pasal baitul muslim ni,perkara pertama terlintas adalah kahwin.Semua orang yang belum kahwin jadi excited bila sebut pasal kahwin.Apa yang di excitedkan pun tak tahu.

Mungkin sebab kalau belajar di uia ni,selalu nampak pasangan muda berjalan dan makan sama-sama kat cafe.Kadang-kadang nampak baju baby dengan sarung tangan kecil yang comel dijemur kat ampaian mahallah.Terserempak pulak dengan kakak berpurdah tengah dukung baby sambil hubby dia sorong kereta bayi.

Dekat tempat lain pun berlambak pemandangan macam tu,tapi aku merujuk kepada pasangan yang sudah 'halal' dan berkahwin di usia muda dan masing-masing masih belajar dan mereka orang-orang yang baik.Nampak 'sweet' je.

Tapi,perkahwinan dan baitul muslim bukan sebarang perkara sweet.Ia perkara besar dan a lifetime commitment.Ustaz Pahrol bagitahu true colour pasangan cuma diketahui selepas lima tahun pertama marriage.Bukan sedikit kematangan yang diperlukan untuk membina dan mempertahankan sebuah keluarga.Apalagi membina baitul muslim seterusnya membentuk masyarakat dan ummah yang diredhai Allah.

Sebab tu orang selalu cakap ia bermula dengan diri kita,yang sekarang ni.Kita selalu berharap the other half kita nanti begitu dan begini.Tapi diri sendiri tak nak berubah ke arah lebih baik.Mana aci macam tu.Sekarang lah kita berubah,dan insyaallah bakal pasangan kita juga sedang mempersiapkan dirinya.Barulah nanti saling melengkapi untuk sama-sama mendapat keredhaan Allah.

5 comments:

  1. betul... sangat setuju.. jom lah kita jadi baik sedari awal ni sebelum kita mula akan menyalahkan pasangan pula nanti...

    ReplyDelete
  2. let's be better than before, insyaAllah.
    =)

    ReplyDelete
  3. wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).
    (QS An Nur:26)

    ReplyDelete