Wednesday, March 16, 2011

death note

Dari Allah kita datang dan kepadaNya kita kembali.

Semalam aku dikhabarkan ayah kepada seorang kawan yang aku kenali sejak sekolah rendah meninggal dunia.Semalam juga isteri kepada kawan abah aku meninggal.Setiap hari sebenarnya berlaku kematian,cuma kita melupakan mati sebab belum menjemput orang-orang yang terdekat dengan kita.Hakikatnya mati tak pernah lupakan kita.

Kadang-kadang kita semacam kebal bila mendengar tentang mati.Sebab tak terasa apa-apa bila mendengar kisah kematian dan tak nak reflect pada diri sendiri.Semacam tak kisah,sedangkan diri sendiri belum cukup bersedia menghadapi mati.

Ada satu kisah seorang raja pada suatu ketika dulu yang tak mahu mati.Lalu diperintahkannya orang suruhan membina sebuah bilik kebal untuknya.Kebal bertutup dan tak boleh ditembusi oleh suatu apa pun.Bila bilik siap, raja itu bengang sebab mendapati ada lubang kecil disediakan di satu sudut sebagai salur udara kerana menurut raja itu malaikat maut akan dapat masuk melalui lubang itu.

Rupanya bagi raja itu,andai dia berhasil bersembunyi dari malaikat maut maka sudah tentu mati tak akan mendatanginya.Tapi raja tersebut silap,kerana lubang udara yang disuruh tutup itu menjadi punca dia tak dapat bernafas dan akhirnya raja mati jua dalam bilik kebal ciptaannya.

Sekebal mana pun kita mendengarkan mati,diri kita tak akan pernah kebal menghadapinya.Cukuplah kematian mengingatkan kita yang dunia ini bukanlah apa-apa.Bukannya orang yang punya IQ 200 yang paling bijak tapi si bijak sebenar adalah orang yang selalu mengingati mati dan bersedia menghadapinya.

Setiap yang bernyawa akan merasakan mati.Dan hanya pada hari kiamat sajalah diberikan dengan sempurna balasanmu.Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga,sungguh,dia memperoleh kemenangan.Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya~Surah Ali Imran:185~

3 comments:

  1. :) very nice hafizah.
    thank you for reminding.

    ReplyDelete
  2. death cant wait...coz we dun noe when is it....only the matter is time...

    ReplyDelete
  3. mati x pernah melupakan kita.

    ReplyDelete