Wednesday, March 23, 2011

spm

Tahniah buat semua yang mendapat keputusan Sijil Pelajaran Malaysia hari ini.Tahniah sebab susah payah belajar selama ini akhirnya terbayar dengan sekeping slip keputusan yang cemerlang.Kalau keputusan tak menggembirakan pun,berlapang dada lah.Mungkin setakat itu saja yang kita mampu.

Kalau rasa dah belajar sungguh-sungguh dan buat yang terbaik masa spm,tapi keputusan teruk juga,jangan lupa yang semua tu bukan di bawah kekuasaan kita.Bukankah rezeki masing-masing sudah Allah tentukan?

SPM bukan segala-galanya,walaupun cikgu dekat sekolah selalu cakap sebaliknya.Statement macam tu sebagai pemberi semangat sebelum SPM je.Teringat hari aku ambil keputusan di sekolah dulu,ramai orang menangis,aku pun.Sebab orang cuma pandang keputusan straight A's.Sekarang A+'s.Sedihlah bila tak dapat.

Makcik-makcik,pakcik-pakcik akan sibuk nak bertanya keputusan sampai hp kena off.Bukan apa,tak sempat nak tenangkan hati sendiri orang lain nak tumpang serabutkan lagi.Tolonglah aku penat nak melayan pandangan orang yang nak menilai keputusan aku padahal mereka tak pernah ambil SPM pun!

Melepas perasaan 2 tahun lalu dekat sini pulak.TEEHEE.Apapun perkara dah lepas,life must go on.Kalau ada yang sama macam aku juga,aku nak cakap aku faham perasaan kamu.Beberapa bulan ni je orang sibuk nak tau keputusan kamu,dan jangan nak jiwa kacau sebab ni.

Lagi satu tak payah risau pasal nak sambung belajar.Rezeki di tangan Tuhan,kalau ada rezeki boleh juga teruskan pengajian dalam jurusan pilihan hati.Banyak lagi lah peluang lain nak buktikan dekat mak ayah dan orang-orang yang menyibuk ni yang kita boleh berjaya,InsyaAllah.Perbetulkan niat lepas ni,belajar kerana Allah^^

3 comments:

  1. ishh..alya da 5 tahun lepas spm tapi rasa lagi neves amek result tu.ngeeee

    ReplyDelete
  2. yup i'm the one yg dah melalui :)

    ReplyDelete
  3. btol2! org yg x de sijil pun bleh b'jaya. tu maknanya, x semestinya org yg slalu bjaya akan tros bjaya. dan yg tros gagal akan tros gagal :)

    ReplyDelete