Thursday, March 10, 2011

surat cinta

Macam mana kiranya kita mendapat surat cinta daripada seorang yang mencintai kita,tapi kita tak mengerti bait-bait ayat yang tersurat indah atas sehelai kertas itu?Walaupun kita tatap dan baca surat tu berulang kali pun,maksud sebenar si pengirim tak sampai pada kita.Ayat yang terlalu berpuitis tu penuh dengan rasa cinta buat kita tapi kita tak ada feel pun sebab tak faham!

Apalagi antara kita dengan Al-Quran yang merupakan kalam Allah.Membaca Al-Quran merupakan satu ibadah yang menghampirkan kita kepada Allah.Pahala membaca Al-Quran sangat besar,dengan satu huruf Al-Quran diganjari dengan sepuluh kebaikan.Keindahan,kemanisan dan kelazatannya tak akan susut atau hilang meskipun ia dibaca berulang-ulang.

Isi kandungan Al-Quran yang menakjubkan tak berkesudahan,sebagai rahmat dan penawar kepada orang yang beriman.Al-Quran juga kitab pembawa hidayat dan berapa ramai yang memeluk islam setelah mengkaji Al-Quran.Alangkah ruginya kita kalau tidak sama-sama menghayati maksud ayat-ayat Al-Quran yang selalu kita baca ini.

Sungguh,telah Kami turunkan kepadamu sebuah Kitab(Al-Quran) yang di dalamnya terdapat peringatan bagimu.Maka apakah kamu tidak mengerti?~Surah Al-Anbiya':10~


Al-Quran yang diturunkan dalam bahasa arab bukanlah satu alasan untuk kita tidak mentadabbur maknanya.Nabi Muhammad s.a.w berpesan supaya kita menangis semasa membaca Al-Quran,dan usahakan juga untuk menangis.Sebab itu kita perlu menghayati makna surah-surah dalam Al-Quran,seperti Al-Fatihah yang selalu dibaca dalam solat.

Dengan memahami ayat Al-Quran lah kita mengetahui perihal umat terdahulu,khabar gembira,peringatan dan dapat beramal dengan ajarannya yang membawa kita ke jalan yang benar.

Kadang-kadang ada waktu kita sedang bersedih,lepas tu kita baca Al-Quran beserta maknanya dan ayat Allah memujuk hati kita.Ada masanya kita terleka dengan dunia,dan Allah peringatkan kita dengan ayatNya.Sekalipun kita belum hafaz Al-Quran,ayat-ayat Allah yang kita tahu erti dalam bahasa kita boleh melekat dalam hati dan remind kita selalu.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:“Bacalah al-Quran kerana ia akan datang pada Hari Akhirat kelak sebagai pemberi syafaat kepada tuannya.”(Hadis Riwayat Muslim)

1 comment:

  1. salam,,, ana tertarik dgan pnulisan ukhti dalam tajuk nie,,, sangat terkesan dalam hati ana,,, smoga ukhwah kite akan trbina,, waalahualam,,=)

    ReplyDelete