Wednesday, March 2, 2011

taubat

Firman Allah swt: “Katakanlah, wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap dirinya sendiri (dengan berbuat dosa), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya.Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.Dan kembalilah (bertaubatlah) kamu kepada Tuhanmu,dan patuhlah kamu kepadaNya sebelum tiba siksaan kepadamu, kemudian kamu tidak mendapat pertolongan” ~Az-Zumar: 53,54~

Taubat adalah kembali kepada Allah swt untuk mendekatkan diri kepadaNya setelah berdosa dan jauh dariNya.Taubat juga pengakuan atas dosa, penyesalan, berhenti,dan tekad untuk tidak mengulangi kembali dosa pada masa akan datang.

Biasanya orang ingat nak bertaubat cuma bila buat dosa-dosa besar je sedangkan setiap dosa akan meninggalkan satu titik hitam dalam hati kita.

Jika ada manusia yang tidak melakukan dosa, pasti dia pernah berkeinginan untuk melakukannya.Jika ada orang yang tidak pernah berkeinginan melakukan dosa, pasti dia pernah lalai dari mengingat Allah. Jika ada orang yang tidak pernah lalai mengingat Allah, pastilah dia tidak akan mampu memberikan hak Allah sepenuhnya.Semua itu adalah kekurangan yang harus ditutupi dengan taubat.

Orang mukmin itu merasakan dosa-dosa yang dilakukan ibarat gunung yang akan menghempapnya, bukan macam lalat yang sekadar hinggap di hidung lepas tu boleh dikuis je dengan tangan.Memandang remeh dosa akan menyebabkan kita bertangguh untuk bertaubat dan pada masa yang sama hati kita makin kotor terpalit dengan dosa-dosa yang bertambah.

Sebab itu bila melakukan kesalahan dan menyedari dosa,hendaklah segera bertaubat sekurang-kurangnya dengan beristighfar.Dosa dengan manusia pula perlu diselesaikan dengan orang tersebut macam minta maaf dan pulangkan hak yang kita ambil.

Kita tak tahu bila ajal akan menjemput kita,jadi perlu sentiasa muhasabah diri dan beristighfar memohon ampun kepada Allah.Mudah-mudahan Allah menerima taubat kita yang memohon ampun padaNya.

Dari Ibnu Umar r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Wahai manusia! Bertaubatlah kamu semua kepada Allah. Sesungguhnya aku bertaubat kepadnya seratus kali setiap hari.”(HR Muslim) 

1 comment:

  1. "Sesungguhnya Allah s.w.t suka kepada orang-orang yang bertaubat dan menjaga kebersihan." (Surah al-Baqarah : 222)
    (:

    ReplyDelete