Friday, December 16, 2011

cinta konon!

Hang tau x
Aku tangkap bom untuk hang
Aku kerat tangan potong potong potong semua ni untuk hang
Aku terjun atas landasan keretapi
Keretapi lenyek aku
Aku buat semua tu semata-mata untuk hang
-Grenade versi Matluthfi,rant on lagu cinta-

Aku ingat lagu-lagu cinta sekadar lagu je.Sekadar buat halwa telinga.Tak sangka pulak aku orang boleh betul-betul depressed macam lirik lagu.Aku rasa lagu macam tu salah jugak dalam hal ni.Tapi orang yang bercinta,putus cinta,kena dump,cinta tiga segi,gila cintakan orang lain lagi bersalah.Bersalah dengan diri sendiri.

Kenapa nak memenjarakan diri dalam rasa yang menipu?Kenapa nak menjadi hamba kepada perasaan?

Aku cakap ni sebab aku sayang, terutamanya adik-adik yang masih dekat sekolah.SPM pun tak lepas lagi sibuk nak bercinta,lepas tu patah hati.Sedih,menangis berhari-hari tapi seminggu lepas tu bercinta dengan orang lain pulak.Cakap pulak sayang gila dekat kekasih hati baru.Macam mana aku nak percaya macam tu boleh kata sayang dan cinta?

Ada jugak yang putus cinta tapi tak boleh terima.Salahkan orang ketiga lah,diri sendiri lah.Bertahun-tahun pun still nak minta baik balik.Kalau orang tak ingin dengan kita tak payah nak terhegeh-hegeh sangatlah.Tak tahu malu ke?

Yang aku geramkan sangat,bukan perempuan je yang jiwang karat ni tapi lelaki pun sama.(Besi atau logam yang berkarat bersifat rapuh, mudah larut, serta bersifat racun. Hal ini tentu berbahaya dan merugikan.Kalau jiwa berkarat?)Rugi modal insan untuk ISLAM!

Sudah semestinya bukan semua lelaki dan perempuan.Karang kalau aku lepaskan rasa menyampah aku,ada je yang sentap.Aku bertambah kesal sebab bukan budak-budak sekolah je sebenarnya macam ni,tapi yang dah layak jadi mak bapak pun sama.Tolonglah semua orang,sedarkan diri daripada rasa 'cinta' yang ntahapehapentah tu.

Macam mana cinta  ntahapehapentah?

Rasa cinta yang tak didasari cinta pada Allah.Tak mengenal Pencipta rasa cinta pun tapi nak mengaku cinta sejati dan tulus(?)Tak fikir pun macam mana nak masuk syurga,nak beramal amalan ahli syurga tapi cakap dekat kekasih nak tunggu di pintu syurga(?)

Kenali Allah,kenali diri sendiri,lepas tu sendiri mau rasa ada ke lagi sayang cinta dekat orang yang tak halal untuk kita tu.Bila kita menjaga hubungan dengan Allah,insyaAllah Dia akan memelihara hati kita daripada perasaan yang sia-sia.

4 comments: