Friday, December 23, 2011

LILLAH

Selasa lepas aku berkesempatan pergi dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus dekat masjid Kuantan.Ada satu soalan ni bertanyakan bila kita buat sesuatu lagi baik diniatkan kerana Allah atau niat kita nak dapat pahala.

Dan Ustaz Azhar cakap bila kita buat kebaikan sebab nak pahala,sebab nak masuk syurga dan sebab tak nak masuk neraka itu adalah niat yang baik.Tapi paling baik kita niatkan kerana Allah.Buat sesuatu perkara kerana Allah.

Kadang-kadang orang cakap,kita berubah lah jadi baik supaya nanti kita dapat suami yang baik juga.Kita berusaha jadi muslimah yang solehah dan bakal suami kita pun tengah mencuba sehabis baik jugak.Itu satu motivasi yang baik tapi laagi baik sebenarnya bila kita nak berubah,nak jadi hamba Allah yang solehah adalah kerana Allah.

Sebab kita terlalu dimotivasikan dengan suami soleh bukan dengan cinta Allah.Soal bersuamikan orang baik,semua orang pun nak.Mungkin itu sebab yang menarik hati ramai pada awalnya tapi semakin kita mengenal Allah,kita betulkan niat hijrah dan mujahadah kita kepada kebaikan adalah kerana Allah.

Lagi manis dan indah bila kita bermujahadah semata-mata kerana Allah dan kelak Dia menghadiahkan suami yang baik buat kita,insyaAllah.

Jodoh dan cinta manusia adalah urusan Allah dan mencintai Dia urusan kita. :)

No comments:

Post a Comment