Wednesday, December 28, 2011

putus cinta

Ketika bercinta semuanya terasa indah.Setiap pagi,petang,siang dan malam ada saja sms tanda si dia mengingati.Setiap kali bertemu ada saja hadiah tanda si dia menyayangi.Bahagia sungguh.Segala angan dipasang dari tema perkahwinan sehingga nama anak-anak nanti.Tiba-tiba hubungan terputus di tengah jalan.

Siapalah yang tak sedih?

Lalu dicari sahabat buat meluah rasa,berkongsi duka.Sungguh seorang sahabat akan cuba mendengarkan sepenuh empati.Tapi pedih di hati hanya empunya diri merasai.Tiada yang lebih mengerti melainkan Allah Yang Maha Mengetahui.

Inilah masanya untuk mengadu pada Allah.Kita lebih mengetahui di mana kedudukan Allah dalam hati kita selama bercinta sebelum ini.Mungkin Allah ingin kita mendekatiNya kembali.

Refleksi diri.Putus cinta bukan sebab untuk kita membenci bekas kekasih.Mungkin ada kesilapan kita dalam berhubungan yang boleh diperbaiki.Mungkin juga ia cara untuk kita lebih mengenali lelaki.Mungkin juga buat kita muhasabah balik selama ini kita sibuk bercinta sampai lupa mempersiapkan diri untuk menjadi isteri.Berangan je lebih,belajar dan membaca kurang.

Menghargai diri sendiri.Kadang-kadang orang bercinta asyik nak fikirkan kekasih.Sudahlah sms setiap masa,pantang weekend nak dating,bila nak spend masa untuk diri sendiri pun tak tau.Sebab asyik bercinta sehingga tak kenal diri sendiri.Sekarang dah putus,bolehlah buat perkara-perkara yang disukai,yang bermanfaat,yang buat hidup ni bermakna selain nak bercinta je.

Menghargai orang lain.Ada orang bercinta sampai melupakan mak ayah.Kekasih boleh setiap hari call,tapi mak ayah jarang-jarang nak tanya khabar.Sepatutnya sebelum kahwin inilah kita nak berbakti sebanyak-banyaknya kepada mak ayah.Sekarang lah nak tunjukkan betapa kita mencintai mereka,nanti bila dah kahwin barulah utamakan suami.Samalah hubungan dengan kawan-kawan.Masa single ni lah kita nak menghargai mereka.Bila sudah berkeluarga susah untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan lagi.

Putus cinta sebenarnya mengajar kita lebih memahami erti cinta.Belajar mencintai orang disekeliling kita.Belajar mencintai diri sendiri.Belajar mencintai Allah.Itulah sebenar-benar cinta.Tak perlu lagi bersedih.

Untuk melengkapi sebahagian lagi hidup kita,Allah akan mendatangkan pendamping yang ikhlas mencintai kita bila tepat masanya.Gantungkan harapan itu pada Allah.Sekarang hiduplah dengan bahagia jangan nak sedih-sedih.Aku mendoakan kebahagiaanmu sahabatku.Semoga cinta Allah cukup membahagiakan hati kita :)

1 comment: